Mengukur Jualan Berkesan

Satu sikap buruk sebahagian peniaga ialah menunggu komplen pelanggan. Sekiranya tiada pelanggan yang membuat aduan tentang kualiti dan servis, makan diandaikan bahawa tiada sebarang masalah pada perniagaan tersebut. Andaian begini tidak tepat. Tidak ramai pelanggan yang terbuka dan berani membuat sebarang komplen kepada peniaga. Dari 10 pelanggan yang tidak berpuas hati, mungkin hanya satu atau dua sahaja yang akan sanggup menyatakan masalah itu kepada peniaga. Selebihnya mengambil sikap berdiam diri dan tidak datang lagi.

Namun apa yang lebih dibimbangi ialah sekiranya pelanggan yang tidak berpuas-hati itu bercerita kepada teman-teman yang lain akan keburukan produk dan perniagaan. Satu kajian di Jepun mendapati seorang pelanggan yang tidak berpuas hati akan menceritakan hal itu kepada 27 orang yang lain. Jika ini berlaku pada perniagaan anda, tentu jangka hayat pernigaan tidak dapat bertahan lama.

Saya ingin berkongsi beberapa tip, bagaimana mengukur jualan yang berkesan. Kenyataan ini berdasarkan pengalaman saya mengendalikan perniagaan makanan berkonsepkan kiosk pasaraya dan restoran. Catatan ini merujuk kepada perniagaan makanan.

Kaedah yang paling berkesan ialah dengan mengemukakan soalan kepada pelanggan sendiri secara lisan atau melalui borang kaji selidik. Namun iklim masyarakat Malaysia mungkin membataskan ketepatan kajian ini. Banyak boring kaji selidik tidak diisi dengan jujur dan telus. Manakala selalu sahaja dapatan jawapan soalan lisan tidak menggambarkan perasaan sebenar. Ramai yang kata suka tetapi tidak membeli.

Beberapa kaedah lain yang berkesan ialah :

1.    Pelanggan menghabiskan hidangan yang dipesan.

Ini menunjukkan hidangan itu menepati selera. Sebaliknya jika banyak hidangan yang dipesan tidak dihabiskan, sesuatu perlu diperkaiki pada makanan tersebut.

2.    Pelanggan datang lagi dan memesan makanan yang sama. Dalam istilah bisnes ia dipanggil ‘return sales’ dan ‘pelanggan tetap’ Matlamat perniagaan ialah untuk menarik seramai mungkin pelanggan tetap. Ini kerana sebahagian besar dari jualan kita sangat bergantung kepada pelanggan-pelanggan tetap. Itulah sebabnya syarikat-syarikat perniagaan besar berlumba-lumba mengikat kesetiaan pelanggan dengan berbagai cara. Antranya kad keahlian, bonus dan diskaun.

Namun begitu jangan biarkan pelanggan yang sama menikmati hidanga yang sama terlalu lama. Dikhuatiri satu hari selepas pelanggan tersebut sudah jemu dengan hidangan tersebut dan tidak datang lagi. Cuba ambil kesempatan perkenalkan menu baru kepada pelanggan.

Atau setidak-tidaknya lakukan sedikit inovasi kepada hidangan tersebut. Sebagai contoh ayam goring KFC mempunyai dua perisa utama ; original dan pedas. Sekali sekala secara bermusim restoran KFC akan perkenalkan variasi baru seperti perisa kari dan perisa sate. Ini adalah satu strategi untuk kekal lama dalam pasaran.

3.    Pelanggan datang kawan-kawan datang. Mereka merekomen kedai kita kepada orang lain.

Ini disebut promosi ‘dari mulut-ke-mulut’(words of mouth). Berbanding kaedah promosi yang lain (poster dan iklan) promosi dari mulut ke mulut adalah lebih dipercayai dan berkesan. Kita sudah melihat bagaimana produk-produk berjenama menggunakan testimonial pengguna sebagai kaedah iklan.

Dan pertanyaan yang paling kemudian ialah, dimana kedudukan pelanggan dalam perniagaan saudara.

Advertisements

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: