Bisnes itu tidak sukar sebaliknya mencabar

Ramai orang kata bisnes itu susah. Maka ramailah orang Melayu meletakkan bisnes sebagai jalan akhir mendapatkan rezeki. Setelah berkali-kali temuduga masih tidak dapat kerja, maka bisnes adalah jalan akhir. Selepas pendapatan yang ada seperti tidak cukup, maka bisnes jadi jalan keluar. Itu adalah apa yang difikir oleh ramai orang. Maka tidak hairanlah ramai yang kurang berminat untuk memilih bisnes sebagai sumber utama pendapatan. Dan dari ramai-ramai bisnesman@woman, ramai yang masih ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’.

Akan tetapi, saya kata bisnes tidak susah, sebaliknya mencabar. Mungkin ramai yang akan kata, apa beza ‘susah’ dan ‘mencabar’. Saya dengan sengaja memilih untuk tidak bersama pendapat orang ramai. Selalunya pendapat ramai itu betul dan lebih tepat, namun dalam beberapa perkara, menjadi golongan yang sedikit lebih berpada.

Antara orang kaya dan orang miskin, yang mana lebih ramai?
Antara orang pandai dan orang kurang pandai, yang mana lebih ramai?

Memilih untuk menjadi bisnesman juga termasuklah ke dalam kategori memilih untuk masuk ke dalam kelompokyang sedikit.

Menjadi bisnesman menuntut kita berfikir dari sudut yang berbeza. Kita tidak membeli, sebaliknya menjual. Besar bezanya.Seni pertama yang harus dipelajari ialah memahami selera pelanggan. Seni kedua pula ialah seni meneka isi kocek pelanggan. Ada pelanggan yang mempunyai selera yang tinggi, namun isi koceknya kecil. Ada pelanggan pula punya selera yang tinggi dan punya isi kocek yang besar.

Sebagai contoh, pelanggan yang mempunyai pendapatan kurang rm1000 sebulan, adalah agak sukar menjual kereta dengan bayaran ansuran rm400 sebulan. Itulah sebabnya antara perkara pertama yang diperlukan oleh jurujual ialah maklumat pendapatan pelanggan.

Dua kemahiran ini amat penting dalam membuat jualan.

Advertisements

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: