S. O. P

Perniagaan mesti ada s.o.p. atau ‘standard operation procedure’.

Saya pernah bekerja beberapa bulan di sebuah restoran francais. Sungguh memang setiap perkara punya prosedurnya. Dari memasak makana hinggalah kepada mengelap meja, semuanya dibukukan tatacaranya. Maka tidak hairanlah apabila restoren francais ini berkembang ke seluruh dunia dan menguasai industri makanan ayam goreng.

Saya sedang membuat draf S.O.P untuk bisnes saya.

1. Cara-cara mengambil pesanan makanan.

  • Pastikan meja pelanggan bersih dan juga kering.
  • Letak menu yang cukup di hadapan pelanggan.
  • Ambil pesanan minuman kemudian makanan.
  • Semak senarai makanan dan minuman padan dengan jumlah pelanggan.
  • Ulang semak  pesanan sebelum meninggalkan meja pelangga.

2. Cara hidang makanan

  • Sebut nama hidang satu persatu ketika meletak makanan.
  • Letak makanan di hadapan pelanggan yang betul.
  • Betulkan posisi makanan menghadap pelanggan.
  • Letakkan set sudu / garfu di sebelah kanan set hidangan.

3. Cara mengambil bayaran

  • Ulang hidangan yang dipesan.
  • Sebut jumlah keseluruhan.
  • Terima wang denga kedua belah tangan.
  • Kembalikan jumlah wang dengan betul.
  • Sebutkan ‘Terima Kasih’ dan ‘Sila Datang Lagi’.
Advertisements

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: