Kisah pelajar kurang (tak) cemerlang

Allah Tuhan sekelian alam itu Maha Adil. Dia menciptakan manusia dengan potensi yang saksama. Tidak mengira warna kulit, jenis darah atau keturunan. Baka kata nabi Muhammad, anak kecil itu umpama kain putih. Tergantung pada bu dan bapanya mencorakkan menjadi Yahudi, Majusi atau Nasrani.

Justeru semua manuaia tanpa terkecuali berhak untuk cemerlang dan berjaya. Hanya sahaja definisis cemerlang dan berjaya itu selalunya disempitkan. Sebatas berjaya menjadi pegawai kerajaan (kalau boleh PTD) atau kerjaya yang menyediakan wang pencen, EPF dan socso. Padahal berjaya itu lebih luas dari itu.

Pelajar kurang cemerlang

Begitu juga halnya dengan pelajar yang pada era sekolahnya kurang cemerlang kertas akademiknya. Saya punya teman-teman yang sangat cemerlang pencapaian disekolah, namun hanya sederhana (bahkan cukup-cukup makan) di universiti. Ramai juga yang biasa-biasa sahaja (asal cukup syarat masuk universiti), namun berjaya menmatkan pengajian dengan keputusan yang lebih baik.

Saya ingin kongsikan kisah dua teman saya yang sangat sederhana (perkataan yang lebih baik dari lembab). Dari respon di dalam kelas, kuiz, tugasan dan ujian menunjukkan mereka agak kurang cerdas untuk memahami kuliah pensyarah. Namun kedua-duanya tetap tepat waktu menyiapkan tugasan. Juga tetap setia hadir kuliah, walaupun kebarangkalian untuk faham itu agak rendah.

Pun begitu saya kagum kerana pada akhirnya (atas keadilan Tuhan) mereka berdua berjaya menamatkan dengan genggaman ijazah sarjana muda. Buat makluman, fakulti tempat saya mengaji menggugurkan 10 persen (secara purata) pelajar pada setiap semester. Universiti Teknologi Malaysia atau juga dikenali sebagai universiti tendang menendang.

Satu lagi kisah

Seorang lagi teman kuliahan saya, menamatkan pengajian hanya dengan diploma. (Kursus kami ketika itu boleh di’downgrade’ menjadi diploma sekiranya tidan ‘perform’). 5 tahun berlalu, kini beliau berjaya menempatkan diri menjadi antara usahawan muda yang sedang meningkat naik. Sengaja saya tidak mahu gunakan perkataan berjaya, kerana berjaya dalam dunia usahawan punya makna yang besar.

Hari ini beliau memiliki sebuah bengkel memproses produk sendiri. Produk-produk dari syarikat beliau sudah menembusi kedai-kedai termasuk di pasaraya dan Lapangan Terbang KLIA.

Manusia yang kurang

Satu lagi teman sekolah saya, antara yang paling saya kagum dan insaf. Beliau lumpuh selepas terbabit dalam satu kemalangan selepas SPM hampir 10 tahun yang lalu. Selama beberapa tahun beliau hanya berbaring di atas katil, kerana kecederaannya menghalang beliau untuk duduk sekalipun. Sepanjang tempoh itu saya hanya sempat ziarah beliau 2 kali. Teman-teman lain banyak memberi dorongan dan sokongan. Ada yang datang membawakan bahan-bahan bacaan.

Kini selepas 10 tahun berlalu, setelah lama tidak berhubung, tiba-tiba saya melihat gambar beliau menerusi friendster. Bukan gambar yang mengejutkan saya, tetapi di mana beliau. Di dalam gambar itu beliau berada di China mewakili pasukan bola keranjang untuk tim orang kurang upaya. Hanya dengan berkerusi roda, beliau menjadi atlit dan beraksi di luar negara.

Kini, selain menjadi atlit, beliau memiliki sebuah kafe siber di kampung halamannya, Bagan Datoh. Mungkin rentetan dari masa terluang beliau di atas katil banyak habis melayari laman sembang sosial.

Hak untuk berjaya

Apa yang dapat saya simpulkan dari beberapa kisah di atas ialah setiap manusia punya hak untuk berjaya dalam hidup. Hanya tinggal sedikit usaha dan langkah untuk meraih hak yang telah diperuntukkan itu. Selagi mana kita sihat dan waras.

Anda bagaiman?

1 comment so far

  1. kusyrin on

    sejak kecil saya punya prestasi yang amat sederhana,bila sudah masuk menegah atas,saya kurang yakin dengan hidup sya,tapi sya sangat tercabar bila ada seorang yang mengatagkan kejayaan dan kegagalan adalah suatu PILIHAN(renung2kanlah).skrang sya pun tdak percya yg sya di trima masuk tingkatan enam.kwn2 kejayaan hanya boleh dmliki dengan adanya perubahan total pada dri.


Tinggalkan Jawapan

