Product knowledge

Saya mengunjungi sebuah kedai buku indie untuk mencari Mastika Hadis, buat kuliah pengajian ibu saya.

Saya terus tanya di kaunter, “Cik, di sini ada jual kitab Mastika Hadis?”. Dengan yakin dan selamba jurujual itu menjawab, “Tak ada”.

Sementara melangkah keluar saya meninjau-ninjau rak buku yang melekat di dinding. Perhatian saya tertangkap pada beberapa jilid buku tebal berwarna hijau. “Itu seperti Mastika Hadis!”, getus hati kecil saya, terus merapat ke rak. Telahan saya benar. Namun dengan hati yang sedikit berang, saya melangkah keluar tanpa membeli apa-apa.

Kesalahan pertama

Jurujual tidak tahu apa produk yang ada di kedainya. Padahal bukanlah besar sangat kedai buku itu. Dan saya kira kedai buku ini bukanlah kedai yang sangat laris, sehingga stok baru keluar masuk setiap hari, sehingga jurujual tidak sempat meninjau produk yang dijual.

Kesalahan kedua

Jurujual langsung tidak menyemak, adakah judul itu benar-benar ada atau benar-benar tiada. Sekurang-kurangnya ‘double check’ untuk memuaskan hati pelanggan.

Kesalahan ketiga

Peniaga membuat pelanggan terasa ditipu. Ini satu jenayah yang paling besar dalam bisnes, apabila pelanggan berasa ditipu.

Peniaga Melayu perlu belajar dan berkawan dengan peniaga Cina. Berhenti menyalahkan orang cina akan kejayaan dan kekayaan mereka.

Berkawan, belajar, dan tiru orang cina berniaga.

  • Bandingkan kedai cina buka jam berapa dan kedai melayu buka jam berapa.
  • Bandingkan kedai cina tutup jam berapa dan kedai melayu tutup jam berapa.
  • Bandingkan kedai cina tutup hari apa dan kedai melayu tutup hari apa. Sebahagian kedai cina, Tahun Baru Cina pun masih berniaga (tutup waktu pagi sahaja untuk upacara agama). Manakala banyak juga kedai Melayu yang cuti raya panjang lebar, dan tutup-buka kedai ikut suka hati adik-beradik sahaja.

Tidak perlu banyak-banyak. Cukup membuat koreksi 3 perkara itu sahaja. Ia sangat asas dan kelihatan sangat mudah. Tiru perkara mudah ini dahulu, kemudian kita bicara soal pembiayaan perniagaan, tempoh kredit dan pengurusan sumber manusia.

Peniaga Melayu masih ‘survive’  kerana orang cina belum masuk Islam berbondong-bondong. Apabila orang Cina masuk Islam beramai-ramai, maka Melayu tinggal sejarah Melayu sahaja.

 

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

