Jakarta : Tip Wisata II

Tukaran wang

Satu isu melanconcong ialah mata wang.  Untuk melancong dalam tempoh pendek, mahu tidak mahu kita terpaksa membawa wang tunai. Terutama kepada orang yang mahu bebas dari kad hutang (kad kredit).

Untuk jangkamasa panjang, ada alternatif  seperti cek kembara (travellers cheque).

Berdasarkab pengalaman saya ke Jakarta (dua kali), tempat terbaik untuk menukar mayawang ialah di lapangan terbang (Indonesia kata bandara singkatan kepada bandar udara). Mungkin kerana persaingan, maka nilai yang ditawarkan lebih tinggi. Ketika saya melancong ke sana (pada Mac 2010) kadar yang saya peroleh ialah 2720 rupiah untuk setiap seringgit.

Selepas itu, saya membuat tukaran di ‘money changer’ tepi-tepi jalan. Nilai paling tinggi yang saya dapat hanya 2670 rupiah untuk seringgit.

Namun saya agak hairan, ketika menukar wang di pusat beli belah Atrium Senen.  Kadar tukaran di sana agak tinggi, rp 2730. Dua kali saya menukar wang di sini, pertama kali pada tahun 2006. Juga tukarannya lebih mahal berbanding tempat-tempat lain.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

