Bisnes Kedai Makan : Sedap Tapi Tidak Boleh Jual

Ramai orang beranggapan faktor utama menentukan kejayaan bisnes makanan ialah, sedap.

Bisnes bukan politik moden. Politik moden ditentukan oleh suara ramai (walaupun suara ramai itu masih boleh dibeli dengan wang). Manakala bisnes diukur dengan wang. Ada untung atau tidak ada untung (baca : rugi). Boleh jual atau tidak boleh jual. Sejarah bisnes mencatatkan tidak sedikit produk yang bagus dan bekualiti, namun tidak berjaya di pasaran. Banyak juga produk yang biasa-biasa, tetap berjaya di pasaran. Catatan ringkas ini tidak sama sekali menafikan pentingnya produk yang berkualiti atau dalam kes makanan ialah makanan yang sedap (berkhasiat faktor yang sangat diabaikan).

Minda Menjual vs Minda Membeli

Minda membeli mengatakan bisnes makanan yang berjaya mesti sedap. Ia juga mengatakan orang yang pandai masak, berpotensi besar untuk maju dalam bisnes makanan. Ramai yang mungkin lupa, ramai orang yang pandai memasak, namun takdirnya cemerlang di dapur sendiri sahaja. Memasak untuk bisnes seninya berbeza ; baik dari segi amaunnya dan tahan lamanya. Belum termasuk lagi storan bahan mentah, daya tahan bahan mentah dan banyak perkara-perkara lain yang perlu diberi perhatian.

Yang pandai melapah biar melapah, yang pandai merendang biar merendang”. Demikian pepatah yang sering dipesankan oleh seorang bisnesman Puan Ainon Mohd. Beliau merupakan Pengerusi Kumpulan Pts, sebuah syarikat yang berkembang secara eksponensial setiap tahun!

Seni memasak tomyam tidak sama dengan seni memasak roti canai. Memasaka satu jenis makanan dengan satu jenis makanan yang lain pun sudah berbeza, inikan pula seni memasak dan seni menjual. Tentu banyak bezanya.

Minda membeli mengatakan pandai memasak, makanya pandai menjual. Itu satu falasi yang sangat fatal.

Minda Menjual

Pembeli melihat produk. Selalunya pembeli mengatakan mereka membeli kerana 3 faktor, “harga yang murah, kualiti yang baik (sedap) dan kuantiti yang banyak“.

Penjual pula melihat duit. Mereka melakukan apa sahaja untuk menukar produk menjadi duit. Pembeli sanggup menghabiskan duit untuk mendapatkan produk yang mereka mahu. Dan penjual sanggup bekerja berhabis-habisan untuk menukar produk atau khidmat yang mereka tawarkan menjadi duit.

Dalam kes bisnes makanan, penjual melihat kualiti atau sedapnya makanan itu sebagai satu faktor yang akan membantu bisnes berkembang. Namun bukan itu sahaja, mereka tidak akan mengabaikan faktor-faktor lain yang mendorong bisnes berkembang seperti :

  • pengurusan kedai
  • khidmat pelanggan
  • pengurusan kewangan
  • pengurusan sumber manusia (pekerja)
  • kualiti produk yang konsisten
  • standar operation procedure (SOP)

Ini merupakan sebahagian dari perkara-perkara yang perlu diberi perhatian. Antara bacaan yang bermanfaat dalam bab ini ialah The E-Myth Revisited. Baca rebiu,

Advertisements

1 comment so far

  1. huhalalala on

    saya pandai makan je bang…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: