Margin Untung Melampau!

Jual beli merupakan aktiviti pertukaran barang dengan barang atau matawang. Ia dilakukan atas keredhaan kedua-dua belah pihak.

Ada sebilangan orang mendakwa atas nama agama, bahawa margin keuntungan sesuatu produk atau bisnes tidak boleh lebih dari 100%. Wallahuaklam, saya belu pasti apakah dalil yang digunakan untuk mengesahkan kenyataan ini.

Ada beberapa hadis Rasulullah saw menunjukkan bolehnya mengambil keuntungan hingga 100% dari modal. Misalnya hadis yang dilaporkan oleh Urwah Ibnul Ja’d al-Bariqi ra.

Sahabat Urwah diberi wang satu dinar oleh Rasulullah saw untuk membeli seekor kambing. Kemudian ia membeli dua ekor kambing dengan harga satu dinar. Ketika ia menuntun kedua ekor kambing itu, tiba-tiba seorang lelaki menghampirinya dan menawar kambing tersebut. Maka ia menjual seekor dengan harga satu dinar. Kemudian ia menghadap Rasulullah dengan membawa satu dinar wang dan satu ekor kambing. Beliau lalu meminta penjelasan dan ia ceritakan kejadiannya maka beliau pun berdoa: “Ya Allah berkatilah Urwah dalam bisnisnya.”

Imam Ahmad dalam Musnadnya (IV/376), Bukhari (Fathul Bari VI/632), Abu Dawud (no. 3384), Tirmidzi (no.1258), dan Ibnu Majah (no.2402)

Dan meraih keuntungan lebih dari yang diambil Urwah pun diperkenankan asalkan bebas dari praktik penipuan, penimbunan, kecurangan, dan kezhaliman.

Contoh lain pula pernah dilakukan oleh Zubeir bin ‘Awwam salah seorang dari sepuluh sahabat Nabi yang dijamin masuk surga. Ia pernah membeli sebidang tanah di daerah ‘Awali Madinah dengan harga 170,000 kemudian dijualnya dengan harga 1.600.000. Ini artinya sembilan kali lipat dari harga belinya (Shahih al-Bukhari, nombor hadis 3129).

Bacaan Tambahan : Dakwatuna

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: