Iklan ‘BESAR’ dan iklan kecil

Cara bisnes tempatan mengiklan produk berbeza dengan bisnes antarabangsa. Baik iklan di billboard, televisyen, radio mahupun internet. Trend nya sama.

Towkey vs Produk

Bisnes kecil @ tempatan selalu memberi fokus kepada pemilik bisnes. Kita boleh lihat billboard kebanyakan syarikat tempatan, yang paling besar ialah wajah pengasasnya. Walaupun pengasasnya sudah berusia lanjut, tetap dirasakan komersial!

Berbeza dengan bisnes antarabangsa. Pernah kita lihat wajah pengasas Honda, Mc Donalds ataupun Prada.

Bisnes besar memetingkan produk, bukan pemilik ataupun nama syarikat. Saya mengesan perbezaan besar KFCH semasa dan selepas era Tan Sri Ali Hashim menjadi penerajunya. Pada zamannya, nama KFCH tidak dikenali, namun bisnesnya berkembang pesat. Selepas zamannya, muncul iklan-iklan menyatakan bahawa KFCH sekian dan sekian.

Produk Antarabangsa

Fokus vs Variety

Bisnes tempatan juga selalu melambakkan semua @ banyak produk dalam satu iklan. Manakala bisnes besar memberi fokus kepada satu-satu produk sahaja dalam sesebuah iklan. Akhirnya iklan hilang fokus menjadi katalog!

Produk Tempatan

Produk Tempatan

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: