Bisnes besar, Bisnes KECIL

Kata Sifu bisnes saya, “untuk besarkan ikan, maka perlu bersarkan kolam ikannya terlebih dahulu.”

Ikan keli benih terbaik sekalipun, kalau diternak dalam akuarium rumah, mustahil ia dapat membesar dengan baik.

Benih balak yang paling besar pun, kalau ditanam dalam pasu bunga, takkan kemana hasilnya.

Kedai Melayu dan kedai bukan Melayu

Bisnes bukan Melayu (terutamanya Cina di Malaysia), walaupun kecil namun jiwa pemilik mereka besar. Bisnes-bisnes kecil mereka akan berkumpul dengan sesama mereka untuk memberi impak BESAR. Peniaga air soya akan duduk di sebelah peniaga air tebu dan di sebelah peniaga buah dan seterusnya.

Ini dinamakan sebagai ‘kesan supermarket’ (supermarket effect). Sesuai dengan apa yang ditunjukkan dalam sunnah para sahabat dalam berniaga. Ketika berhijrah di Madinah, seorang sahabat bisnesman berjaya dan kaya meminta orang-orang Madinah menunjukkan beliau di mana pasar supaya beliau boleh berniaga.

Dari ‘sehelai sepinggang’ dalam masa beberapa tahun sahaja bisnes beliau berkembang maju. Ketika beliau meninggal, dilaporkan beliau mewariskan setiap seroang isterinya 100ribu dinar (bersamaan RM50 juta). Subhanallah. Satu tips yang dicontohkan leh beliau ialah, bisnes perlu ada pasar.

Berbeza banyak dengan sebilangan besar peniaga Melayu. Kalau boleh dalam satu-satu tempat mereka mahu sendiri-sendiri berniaga dan buka kedai.

Bahkan mereka resah dan susah hati apabila ada peniaga lain yang menjalankan bisnes berhampiran premis mereka. Dalam Islam ini dinamakan sebagai hasad. Yang terlebih ajaib dan menakjubkan, ada orang yang hasad dengan sesuatu perkara yang tidak patut dihasadkan. Sebagai contoh peniaga roti yang cemburu dan hasad dengan peniaga pakaian di sebelahnya. Walhal ia bukan lah suatu ancaman kepada bisnesnya.

Jangankan peniaga kecil saling memerlukan antara satu sama lain, bahkan bisnes besar dan multinasional juga saling mendorong untuk bersama-sama bisnes kecil. Lihat bagaimana hipermarket seperti Tesco, Giant dan Jusco mengajak bisnes-bisnes kecil berniaga bersama-sama di premis mereka.

Walhal, logiknya ; adalah lebih baik jika mereka sendiri menjual produk-produk yang dibekalkan. Lebih jualan dan lebih untung.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: