Dalat yang Arogan dan Individualistik

Untuk mendekatkan makna, saya membandingkan Dalat dengan Tanah Tinggi Cameron. Bahkan mungkin jauh lebih tinggi (belum sempat buat semakan ‘fatwa’ Google). Namun yang pasti lebih luas berganda-ganda dari Cameron.

Selain cuaca sejuk dan basah, Dalat ‘syurga kecil’ membeli-belah baju-baju sejuk dan aksesorinya. Relatifnya murah bagi pemegang ringgit Malaysia seperti saya. Di sana baju-baju sejuk dan mafla ada yang dikait dan dijual secara segera.

Namun yang menarik perhatian lensa kamera kami ialah seni bina rumah-rumah mereka. Walaupun boleh dikategorikan kawasan luar bandar ‘rural area‘, namun citarasa senibina mereka agak tinggi dan variasi.

Saya belum sempat membuat bacaan lanjut. Mungkin, saya kata mungkin pengaruh besar penjajah. Saya kongsikan beberapa keping darinya.

Rumah-rumah agama ini dibina di kawasan perkampungan. Tidak semua begini, masih banyak juga rumah-rumah ‘kotai’ dan kecil.

Saya teruja dengan pemilihan warna rumah-rumah mereka. Ia berani dan tidak terkongkong.

Saya simpulkan rumah-rumah mereka ini sebagai arogan dan individualistik.  Setuju!

Untuk catatan, Vietnam dinamakan sebagai antara negara Asean yang berkembang paling pesat beberapa tahun belakangan ini bersama negara jiran kita Thailand.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

