Produk, Kompeni atau Tokeh?

Bisnes besar sibuk memperkenalkan produk.

Bisnes kecil sibuk memperkenalkan kompeni tokeh.

Tidak terjangka dek fikiran kita mampukah Brand’s membayar kos iklan Innershine di televisyen pada waktu perdana dengan menampilkan selebriti terkenal. Kepada yang arif dalam dunia iklan dna penyiaran, kosnya ‘tepuk dahi’.

Mungkin dengan andaian Innershine dengan dijual dengan harga tinggi. Bagaimana pula, suatu ketika dahulu iklan ubat nyamuk menggunakan jaguh bina badan?

Dengan kos yang tinggi itu digunakan hanya untuk mempromosikan satu jenis produk sahaja.

Rahsia dan Strateginya begini :

1. Dalam ‘marketing’ ada istilah disebut sebagai ‘flag product‘. Brand’s iklankan Innershine, pembeli datang ke kedai untuk membeli Innershine. Apabila sampai di rak secara tidak langsung pembeli akan melihat juga produk-produk lain keluaran Brand’s yang berada di sekitar Innershine.

Inilah juga strategi yang digunakan oleh Nestle apabila mempertaruhkan Milo sebagai salah satu ‘flag product‘ mereka.

Itu dari perspektif pembeli.

2. Apabila iklan Innershine hit dan meletup-letup, ia berjaya mencipta pemintaan (demand). Maka peruncit-peruncit dan pasaraya akan berebut-rebut untuk menjual Innershine.

Peruncit dan pasaraya akan menyediakan rak khusus untuk Innershine. Apabila pintu hubungan bisnes telah terbuka, maka perlahan-lahan Brand’s memasukkan produk-produknya yang lain pula.

Begitu halnya dengan produk yang lain. Bahkan ada produk yang sangat dikenali, sehingga hari ini kita tidak mengenali siapakah taukehnya. Kita mungkin kenal Nestle, tapi berapa ramai yang kenal pemiliknya. Kita mungkin kenal Yeos, tapi mungkin beberapa orang sahaja yang kenal taukehnya.

Siapa kenal Procter & Gamble atau taukehnya, walhal produknya masuk di setiap rumah rakyat Malaysia. Begitu juga dengan 3M, Unilever dan Unza.

Bisnes Kecil Berminda Kecil

Sebaliknya berlaku kepada kebanyakan bisnes kecil dalam negara. Kos tinggi yang mereka belanjakan untuk poster, iklan atau billboard separuh poster menampilkan wajah taukeh.

Bahkan ada bisnes kosmetik menggunakan wajah pemilik yang berusia hampir setengah abad!

Akhirnya bisnes kecil terus kecil dan terhalang untuk membesar.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: