Bisnes-tip ‘safar’

Mohd Riduan Khairi

Ada banyak beza trip untuk tujuan kerja/ bisnes dan trip untuk melancong. Melancong adalah kegiatan santai dan mengisi masa lapang. Manakala kerja/ bisnes ialah ‘cari makan’/ ma’isyah. Justeru pemilihan penginapan perlu tepat dan betul mengikut keperluan. Itu sebab kelas bisnes itu selalunya lebih mahal dan sedikit luxury (baca: mewah).

Bagi bisnes yang saiz perolehan kurang 1 juta/ tahun adalah tidak munasabah menyertai pakej business-class yang mungkin disediakan kepada bisnes yang perolehannya 1 juta setiap bulan. Namun untuk mengorbankan masa rehat dan ‘caj tenaga’ pekerja dengan memilih penginapan ‘hostel’ atau ‘backpackers’ juga lebih tidka munasabah.

Berdasarkan pengamalan peribadi saya dan rakan-rakan setugas yang sering melakukan trip-bisnes sejak 2004, mungkin beberpa tips ini boleh membantu. Untuk catakan perjalanan bisnes yang kami lalui melewati Hutan Kandis, Perlis hingga ke Tanjung Surat, Kota Tinggi Johor sampailah ke Tumpat dan Tangjung Simpang Mengayau, Kudat Sabah. Justeru perkongsian ini benar-benar perkongsian yang mudah-mudahan bermanfaat.

1. Bekalkan diri dan staf dengan ilmu ibadah ketika dalam tip ‘fiqh ibadah musafir’. Antara beberapa perkara penting tentang fiqh ketika musafir ialah solat jama’ dan qasar, rukhsah (kelonggaran untuk berbuka) puasa, istinjak (bersuci) tanpa menggunakan air, pedoman mencari kiblat tanpa kompas, dan cara-cara yang benar untuk tayammum.

Jika ilmu ini tidak dibekalkan, nescaya trip itu akan menjadi lebih sukar dan tidak mendapat keberkatan dari Allah. Dalam sebuah hadis Nabi menjelaskan bahawa, “safar itu azab”, sedangkan Islam adalah agama yang mudah untuk dilaksanakan.

2. Dapatkan maklumat awal berkaitan lokasi yang ingin dikunjungi. Hampir semua pekan di seluruh negara ada hotel bajet yang bagus kondisinya.

3. Keperluan tempat penginapan ialah;

  • Bantal, katil, cadar, selimut yang bersih
  • Tuala, kelengkapan mandian dan bilik air yang bersih
  • Sistem pengudaraan yang baik
  • Jauh dari gangguan restoran 24 jam, pub dan jalan raya yang sibuk
  • Tempat letak kereta yang relevan, tidak disaman awal pagi! Dan tidak terlalu jauh dari resepsi.
  • Kemudahan Wi-fi.

Semua hotel seharusnya menyediakan kemudahan asas ini. Hotel berbintang lazimnya mengenakan caj yang lebih pada hal-hal yang tidak asas sebagai contoh penyambut tetamu, sauna, kolam renang, pengering rambut, bilik air berbesen tab, tv plasma. Yang mana semua perkara ini tidak diperlukan dalam trip bisnes.

4. Berdasarkan pengalaman kami, hotel bajet yang selesa boleh didapat dari harga serendah RM50 hingga RM100 satu malam. Percaya atau tidak dengan harga RM50 di beberapa lokasi kita boleh menikmati penginapan yang selesa setaraf hotel 2 bintang. Ya, tolak tepi hotel-hotel di Hoi Ann yang menyediakan bilik depan kolam renang dengan harga serendah USD12 satu malam!

Terlebih lagi bandar yang dikunjungi banyak pelancong atau populasi tinggi. Antaranya termasuk Johor Bahru, Kota Bahru dan Mersing. Di Kota Bahru saya suka mengunjungi Hotel Big Elephant. Ia merupakan banglo besar yang diubah menjadi hotel. Memiliki tidak lebih 20 bilik, ruang parking seperti di halaman rumah. Dengan harga kurang RM80 sudah merasai penginapa yang eksklusif dan layanan ‘personal touch’.

Jika di Mersing pula saya memilih chalet di tepi pantai Tha Farm chalet. Milik lelaki tempatan yang beristerikan wanita Eropah. Jadi, chalet mereka direka gaya Eropah dengan kebun-kebun dan ayam-itik. Harganya tidka lebih RM50 satu malam. Dan banyak lagi penginapan bajet yang bagus-bagus jika kita rajin membuat carian.

Advertisements

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: