Rukun Bisnes ; Sabar adalah rukun perniagaan

Sabar adalah rukun perniagaan 

Peniaga kecil di Vietnam

Peniaga kecil di Vietnam

Jika sabar itu merupakan rukun asas bagi dakwah, demikian juga dalam perniagaan di atas dunia. Jika sebesar-besar keberuntungan; yakni ganjaran syurga dapat diperoleh dengan sabar, maka tentunya sedikit untung dan laba dari perniagaan di atas dunia dapat dicapai dengan bersabar.

Kalau kota Rom tidak dibina dalam masa satu hari, demikian juga sebuah empayar perniagaan. Semua perniagaan yang berkembang dan besar pada hari ini bukanlah dibina semalam atau hanya beberapa tahun yang lepas. Kicap Kipas Udang yang diminati ramai itu diasaskan Datuk Hj Lambak Mohamad kira-kira 25 tahun yang lalu. Demikian juga rangkaian peralatan sukan al-Ikhsan itu mula diasaskan oleh Ali Hassan itu sudah berusia 14 tahun. Dan beliau sendiri sudah mula belajar berniaga sejak usia 11 tahun!

Peniagaan bermatlamatkan keuntungan. Namun tidak sering sesebuah perniagaan itu diuji dengan kerugiaan.

Ramai orang sangka sabar dalam perniagaan itu apabila diuji dengan kerugiaan dan tidak dapat membuat jualan. Sangkaan ini ternyata separuh benar. Sabar menghadapi kerugian ialah dengan redha dengan apa yang telah Allah tentukan. Kemudian dalam masa yang sama lekas-lekas melakukan post-mortem terhadap kelemahan dan kesilapan yang dilakukan. Dan terus mengumpul kekuatan untuk bangkit semula.

Nyatakan kepada kita, empayar bisnes mana yang tidak pernah diuji dengan kerugian. Bukan sahaja perniagana kecil, bahkan sering juga kita terdengar adanyak perniagann yang besar-besar itu rugi dan lingkup!

Bahkan hampir semua kisah-kisah kejayaan pemilik empayar peniagaan yang besar-besar itu disulami dengan berbagai halangan dan rintangan.

Saya dan rakan-rakan bisnes secara telah menutup sekian banyak kiosk dan kedai bermula di Tesco Pulau Pinang, kemudian Tesco Sri Alam, Pasir Gudang, Jusco Seremban, pasar malam di sekitar Seremban, kedai makan di Gombak dan beberapa lagi yang bakal ditutup. Namun itu tidak sedikitpun membuatkan kami berganjak walau setapak. Kerana kami yakin ini adalah lumrah dan anak tangga untuk berjaya.

Advertisements

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: