Muawiyah bin Abu Suffyan ; Orang kaya yang penyabar

Muawiyah bin Abu Sufyan ; Orang kaya yang penyabar

Sahabat Muawiyah bin Abu Suffyan radiallahuanhu, bukan sahaja penulis wahyu dan termasuk sahabat yang dijanjikan syurga oleh Nabi. Bahkan beliau tergolong sahabat Nabi yang hartawan dan dermawan.

Seorang sahabat Nabi saw bernama Abdullah bin Abbas yang juga sepupu muda baginda menceritakan akhlak pemurah Mua’awiyah bin Abu Suffyan ra, “Orang ramai mendapat manfaat daripada kemurahan dan kedermawan Mu’awiyah bagaikan mereka mengambil manfaat dari laut”.

(Tarikh At-Tobari, dipetik dari Maulana Asri Yusof, Sayyidina Mu’awiyah Khalifah Rashid Yang Teraniaya, Pustaka Basyirah 2007)

Diriwayatkan Muawiyah bin Abu Suffyan pernah memberikan Abdullah bin Jaafar satu juta dirham setiap tahun (RM 10 juta). Suatu masa Muawiyah pernah memberinya 50, 000, 000 dinar (RM 35 000, 000 tiga puluh lima juta).

Syaikh Abu Bakar al-Jazairi hafidzahullah menceritakan sebuah kisah yang mengagumkan di dalam Minhajul Muslim. Dikisahkan bahwa Ibunda Aisyah r.a. mendapat kiriman uang sebanyak 180 000 dirham (RM1, 800, 000) dari Muawiyah bin Abi Sufyan.

Tips murah rezeki

Apakah cirri-ciri yang menyebabkan sahabat bernama Muawiyah bin Abu Sufyan ini sentiasa dimurahkan rezeki oleh Allah. Bukan sedikit harta yang beliau miliki, bahkan angka-angkanya tidak mampu kita miliki walaupun bekerja 100 tahun lagi!

Pertama adalah kerana sifatnya yang pemurah. Bukanlah Allah berjanji untuk mengembang-biakkan harta orang-orang yang bersedekah. Juga Nabi bersumpah sebanyak 3 kali bahawa harta orang yang bersedekah tidak akan pernah berkurangan,

Diriwayatkan dari sahabat Abu Hurairah bahwa Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya shodaqoh itu tidak pernah mengurangi harta.” (HR. Bukhari Muslim) 

Dan sejumlah dalil yang sangat jelas dan banyak bahawa sedekah sama sekali tidak akan mengurangkan harta.

Keduanya, ialah kebijaksanaan beliau mengurus kewangan. Syaikhul Islam menyebutkan bahawa Muawiyah bin Abu Suffyan merupakan sebaik-baik raja dalam Islam. Beliau memerintah selama 20 tahun dan tidak dapat ditewaskan oleh musuh-musuhnya.  Pentadbirannya kemas dan tersusun, dan pada zamannya Islam berkembang sehingga menguasai 1/3 dunia.

Ini tidak lain adalah berkat dari doa Nabi supaya Muawiyah diberikan kefahaman al-Qur’an dan ilmu matematik.

اللهم علم معاوية الكتاب والحساب وقه العذاب “. أخرجه أحمد وصححه الألباني في (السلسلة الصحيحة/ 3227)

“Ya Alloh, anugerahkanlah kepada Mu’awiyah ilmu al-Kitab (al-Qur`an) dan al-Hisab (ilmu hitung) serta jauhkanlah beliau dari adzab.”

(riwayat Imam Ahmad dan disahihkan oleh al-Albani dalam as-Silsilah ash-Shahihah, no. 3227)

Ketiganya ialah sikap sabar yang beliau miliki. Bahkan Ibnu Abid Dunya dan Abu Bakar bin ‘Ashim mengarang buku khusus tentang kesabaran Muawiyah bin Abu Suffyan.

Al-Maqbari berkata,  “Kalian sangat kagum kepada kaisar Persia dan Romawi namun kalian tidak mempedulikan Mu’awiyah! Kesa­barannya dijadikan sebuah pepatah.”

Qubaishah bin Jabir berkata, “Saya menemani Mu’awiyah beberapa lama, ternyata dia adalah seorang yang sangat sabar. Tidak saya temui seorang pun yang sesabar dia, tidak ada orang yang lebih bisa berpura-pura bodoh darinya, sebagaimana tidak ada orang yang lebih hati-hati daripadanya.”

Firman Allah yang bermaksud,

“Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar.” (Surah Fusilat 41, ayat 35)

Berkaitan dengan sifat sabar dan kaitannya denga kejayaan seseorang itu, saya sudahpun jabarkan dalam beberapa entri yang lepas.

Tag: sabar, sahabat nabi, kelab orang kaya bertaqwa, OKB

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: