Kejujuran pekerja memaut hati majikan

Ibnu Ishak meriwayatkan:

Khadijah bt Khuwailid ra adalah seorang saudagar perempuan yang sangat kaya dan dihormati. Beliau banyak mengupah orang untuk menguruskan perdagangannya atau kadang-kala bekerjasama dengan mereka dengan cara berbahagi keuntungan.

Kaum Quraisy ketika itu memang dikenal sebagai kaum pedagang. Ketika sampai ke telinganya tentang Rasulullah saw, akan sifat jujurnya, sifat amanahnya, dan akhlak mulia baginda; kemudian Khadijah mengirim utusan untuk menemui baginda dan menawarkan untuk membawa barang dagangannya ke Syam. Dengan dibantu oleh pembantu lelaki bernama Maisarah.

Sebagai upah, Khadijah memberi bahagian keuntungan yang jauh lebih besar berbanding yang pernah beliau berikan kepada pedagang yang lain.

(dipetik dari Sahabiyat Haula Rasul, Muhammad Hassan. Terjemahan: Wanita pilihan di zaman Rasulullah, M.A. Imran Anhar. Terbitan Pustaka As-Sunnah)

Syaikh Sofiurrahman Mubarakfuri melanjutkan:

Setibanya di Mekah dan setelah Khadijah tahu keuntungan dagangannya melimpah, yang tidka pernah dilihatnya sebanyak itu sebelumnya, apalagi setelah pembantunya Maisarah mengkhabarkan kepadanya apa yang dilihatnya pada diri baginda selama menyertainya; bagaimana sifat-sifat beliau yang mulia, kecerdikannya, kejujuran beliau, seakan-akan Khadijah mendapatkan barangnya yang pernah hilang dan sangat diharapkannya.

(dipetik dari: Raheeq al-Makhtum, Syaikh Sofiurrahman Mubarakfuri. Terjemahan oleh  Kathur Suhardi. Terbitan Pustaka al-Kautsar)

niche-marketLewat Konferen PTP-PPY baru-baru ini, CEO kami memetik sirah ini untuk ibrah dan teladan. Beliau mengupas empat ciri utama yang memaut hati majikan yakni Khadijah bt Khuwaidil ra memilih Rasulullah saw. Pertamanya ketika Khadijah memilih baginda sebagai rakan bisnes. Kedunya ciri-ciri itu juga yang memaut hati Khadijah untuk menikahi Rasulullah.

Tidak lain dan tidak bukan ialah sifat jujur dan amanah baginda.

Hari ini berapa ramai pekerja dan peniaga yang bijak dan cekap membuat jualan (sales). Berapa ramai juga yang berupaya memberikan idea-idea bernas dan agresif untuk meningkatkan keuntungan syarikat. Berapa ramai juga yang pakar dalam pemasaran dan pengiklanan.

Namun sangat disayangkan, sebagaimana mereka bijak dan cerdas membuat jualan dan memingkatkan keuntungan; dalam masa yang sama helah dan trik mereka terhadap majikan dan pelanggan tidak kalah juga

Advertisements

1 comment so far

  1. Riduan Khairi on

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: