PPY Borneo

4 sikap positif pekerja cemerlang

Kisah pekerja hotel yang dedikasi

Sekembali sahaja ke lobi hotel, petugas kaunter sambut tetamu ‘receptionist’ memaklumkan bahawa bilik kami belum dikemas ‘housekeeping’. Saya cebik bibir dan kerut dahi. Ketika itu sudah jam 3 petang. Dia meminta maaf kerana katanya banyak bilik yang perlu dikemas.

414

Tidak sampai satu minit kami masuk bilik, pintu kami diketuk. Petugas sambut tetamu tadi sendiri yang datang dan melakukan kerja-kerja ‘housekeeping.’ Manakala petugas ‘housekeeper’ hanya beberapa pintu sahaja lagi akan sampai giliran menyelia bilik kami.

Ini satu contoh sikap dedikasi dan tanggungjawab seorang pekerja. Kredit kepada Hotel Labuk, Sandakan.

4 sikap positif

Pertama, mengakui kesilapan dan kelemahan.

Kedua, memohon maaf atas kesilapan dan kelemahan itu.

Untuk melakukan dua perkara ini sahaja pun, ia suatu yang sangat berat pada sebahagian pekerja. Hanya yang benar-benar dilatih dengan sifat amanah dan tanggungjawab sahaja sanggup melakukan sedemikian rupa yakni mengakui kelemahan dan memohon maaf.

Boleh…

View original post 505 more words

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: