Abu Bakar As-Siddiq: Bisnesman Unggul

Ibnu Abi Malikah menceritakan bahawa Abu Bakar as-Siddiq pernah berkata kepada anaknya Aisyah Radiyallahuanhuma: “Wahai puteriku! Dahulu aku adalah orang Quraisy yang paling menonjol dalam berdagang dan paling banyak hartanya.” (Riwayat Imam Ahmad dalam Kitab Zuhud)

Dari Hisham dari ayahnya bahawa ketika Abu Bakar diangkat menjadi khalifah, maka dia menyimpan semua dinar dan dirham yang dimilikinya ke Baitul Mal orang-orang Muslim. Lalu dia berkata: “Dahulu aku adalah orang yang paling pandai dalam perdagangan dan aki juga aktif mencarinya. Tapi setelah aku diserahi tugas pemerintahan, aku tidak lagi sempat berdagang dan mencarinya.” (Riwayat Ahmad dalam Kitab Zuhud)

Dalam kisah perang Tabuk, Abu Bakar membawa keseluruhan hartanya untuk diinfakkan sehingga tidak ada apa yang tinggal untik keluarganya.

Dari Abu Majlaz, bahawa Mu’awiyah bin Abu Sufyan pernah berkata: “Sesungguhnya dunia tidak menginginkan Abu Bakar dan Abu Bakar juga tidak menginginkannya.” (Riwayat Ahmad dalam Kitab Zuhud)

Dari Aisyah dia berkata: “Abu Bakar meninggalkan dunia tanpa satu dinar dan satu dirham pun. Memang sebelum itu dia pernah menerima sejumlab harta, tapi kemudian dia menyerahkannya kepada Baitul Mal.” (Riwayat Ahmad dalam Kitab Zuhud)

Advertisements

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: